TECHNIEK, afdeling Peter  (laatste update donderdag 17 februari 2005)


Hier dan een beschrijving van Put's “drumstation” !

Het is de nieuwe Roland TD-20 set,bestaande uit:

1 KD-120 bassdrum, deze is 12” groot,en wordt met dubbel pedaal bespeeld(indien nodig…..)
1 PD-125 snaredrum, deze is ook 12” en is een zogenaamd
dual-triggerpad,d.w.z. dat zowel de rand als het vel bespeeld kan worden.Je kan dus ook rimshots spelen.Verder is het voorzien van position-detection,wat zoveel wil zeggen,dat elke plek waarop je de snare raakt,het geluid anders is. 
4 PD-105 tompads, deze zijn 10” en zijn ook dual-trigger-pads,
en ook positie-gevoelig. Zelf ben ik hier helemaal weg van,want je hoort nu echt de “ketel” meeklinken, als je de rand meeslaat!
1 VH-12,de nieuwe 12” hihat van Roland.Ook dual-trigger.
Eindelijk een electronische hihat die zijn akoestische tegenhanger pefect benadert,in bespeelbaarheid en uiterlijk. Hij bestaat dus gewoon uit 2 “deksels”,die je met elk“normaal” hihatpedaal kunt bespelen en die ook echt “akoestisch beweegt”.
Ook heeft hij een choke functie,d.w.z. dat het geluid stopt, wanneer je
de rand van de hihat vastpakt.
2 CY-14C,de twee bekkens,14” groot en ook dual-trigger,met geweldige
swell techniek, dit is het rustig opkomende geluid van de bekkens, wanneer ze van zacht naar hard bespeeld worden.Ook de bekkens hebben de choke-functie.
1 CY-12R/C een 12” bekken die ik gebruik als ride bekken. Voorzien van
3-way triggering(rand, boog en bel),dus je kunt er drie verschillende geluiden aan toewijzen. Ook weer voorzien van een choke-functie.
2 PD-7 pads, 7 inch groot, ook dual-trigger en choke-functie. Deze gebruik
ik voor een splash-bekken (links) en een china-bekken(rechts). 

EN dan natuurlijk het 'brein', de
1 TD-20 module,het vlaggenschip van Roland. De ultieme drummodule.
Razendsnel qua triggering, en zeer veel mogelijkheden.
Een kleine greep uit zijn assortiment:
-de keteldiepte van de snare bepalen
-het soort vel bepalen
-het ketelmateriaal uitzoeken
-de spanning van de snare-mat instellen
-de demping van het vel bepalen
-de plaatsing van de microfoon instellen
-het soort microfoon uitzoeken
-een bassdrumklopper uitzoeken(vilt,hout of plastic)
-aparte rimgeluiden instellen
-de pitch(toonhoogte) instellen
-voor elk instrument een eigen equaliser
-je kan elk instrument in een virtuele ruimte plaatsen
-enz
-enz
-enz
Verder gebruik ik een Roland SPD-S. Dit is een pad met 6 speelvlakken en 3 rims.
In totaal dus 9 mogelijkheden om geluiden “onder te plaatsen”. De SPD-S  heeft zelf 180 geluiden “aan boord”,maar hij heeft ook de mogelijkheid om te samplen.Hiermee kan je dus geluiden opnemen van bijvoorbeeld een cd en door deze geluiden op te slaan in het geheugen van de SPD-S, kan je ze “onder een pad plaatsen”. Wanneer je daar dan weer op slaat,hoor je het geluidssample, dat je bv een cd hebt opgenomen (We will rock you bijv.). Dat wil dus niet zeggen dat alles automatisch gaat, ik moet natuurlijk wel zelf spelen (!). De SPD-S wordt gevoed door een 9-volt adapter.

Aan mijn rechterkant heb ik nog een Roland octapad.Dit is al wel een oudje,maar voldoet perfect. Deze octapad heeft echter geen interne geluiden,dus de geluiden die je hoort als ik er op speel, komen uit de TD-20.Zoals de naam octapad al een beetje doet vermoeden,heeft deze pad 8 speelvlakken.Het grote voordeel van deze pad is,dat je op 1 speelvlak 3 geluiden tegelijk kunt laten klinken,dit is wel leuk in sommige breaks:je slaat niet zoveel,maar hoort een heleboel……. 
Ook hier is de voeding een 9-volt adapter.

De octapad is via een midikabel verbonden aan de SPD-S en deze op zijn beurt weer met de TD-20.
Ik gebruik de octapad dus als sturing voor mijn gehele set-up.

Verder heb ik onder mijn hihat nog een Garwood beltpack gemonteerd,deze wordt van stroom voorzien d.m.v. een 9-volt adapter. Deze Garwood gebruik ik als monitor. Alle adapters en de stroom voor de TD-20 gaan in een aantal stekkerblokjes,die ik op verschillende plaatsen bij het drumstel heb gemonteerd en gaan d.m.v. 1 snoer naar een stroomvoorziening.  

Het geheel is gemonteerd op een  Dixon rack, welke is vastgemaakt op een 18mm dikke houten plaat,en gaat in zijn geheel in de kist.Hiervoor hoeft ik alleen de bekkens naar beneden te klappen en de SPD-S en de octapad naar binnen te zwenken.
De drumkist(welke tevens dienstdoet als drumpodium) is van eigen fabrikaat,en bestaat uit 4 delen, zo kan er(al naar gelang de hoogte van het etablissement waarin we spelen)gekozen worden uit 2 verschillende hoogtes van het drumpodium.
Hoog podium:de bovenste 2 delen eraf en tegen de achterkant van de onderste 2 delen plaatsen.
Laag podium: het bovenste deel eraf en tegen de achterkant van de onderste 3 delen plaatsen, dan de 2 bovenste delen van de overgebleven 3 verwijderen.

Hel drumstel wordt uit het onderste deel(of delen,bij een hoog podium) getild en door middel van 6 schuiven “rust” het geheel op het onderste deel(delen) van de kist, waarna het voorste en achterste deel van de kist aan elkaar worden bevestigd d.m.v. overslagsluitingen.

Onder in de drumkist ligt nog een zogenaamde arbo-verantwoorde tilhulp.
Dit is een soort schaarmechaniek van eigen fabrikaat, met een hele dikke sterke veer (die blijvend onder spanning staat), die het drumstel(dat ongeveer 100kg(!?) weegt,als het ware vanzelf al omhoog duwt. En dat is voor de roadies wel prettig……

In het bovenste deel van mijn kist heb ik nog het een en ander verwerkt. Zo zit er linksboven, aan de achter kant nog een uitneembaar plaatje, waarachter 2 multiconnectors(1 in- en 1 uitgaande en een microfoonaansluiting zitten. Boven op het deksel aan de rechterkant zit ook nog een uitneembaar plaatje en daarachter bevinden zich 3 (4-voudige) stageline DI-boxen. Deze zorgen ervoor, dat mijn geluiden,die eigenlijk een hele afstand moeten overbruggen naar de mengtafel, daar op een goed niveau binnenkomen.

Kort gezegd: er gaat vanaf mijn drumstel 1 multikabel naar de multiconnector-in. Deze is verbonden met de DI-ingangen, via de DI-uitgangen gaat het naar de multiconnector-uit, en daarvandaan met 1 (eigen) 12-parige multikabel naar de mengtafel. 10 paren voor het drumsignaal, de 11e het signaal van mijn zangmicrofoon en de 12e is het signaal vanaf de mengtafel naar m'n in-ear (Garwood).

Tenslotte heb ik in mijn deksel(links achter) nog een gat geboord, waar een microfoonhengel in kan: dan hoeft er tenminste niet zo`n driepoot nog naast m`n kist gezet te worden. 

Want ik zeg altijd maar hoe minder rotzooi en snoerentroep, hoe beter……………..

Ik hoop dat jullie nu een beetje een idee hebben, door de tekst en de foto`s, van het geheel dat ik bespeel.

Groeten !
Peter

Terug